مسافرت با هواپیما برای بیشتر افراد لذت بخش است ولی برخی افراد از مسافرت با هواپیما ترس زیادی دارند و نمی توانند از آن استفاده کنند. در این مقاله از دکتر سلام توصیه های بسیار مهم برای از بین بردن ترس هنگام پرواز با هواپیما را گردآوری کرده ایم. توصیه می کنیم که این مقاله را حتما مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید.

امروزه یکی از صنایع پر رونق و محبوب در جهان، صنعت هوانوردی و مسافرت با هواپیما است اما بروز سوانح و برخی حوادث در این صنعت سبب شده است که بسیاری از افراد دچار ترس از پرواز باشند و در زمان مسافرت از استرس بالایی برخوردار باشند.

برخی دیگراز افراد نیز به دلیل ترس فراوان از سوارشدن به هواپیما اجتناب می کنند و از وسایل حمل و نقل زمینی و حتی دریایی برای مسافرت استفاده می کنند.

برای کاهش ترس از پرواز رعایت نکات زیر می تواند راه گشا باشد:

اگر دچار ترس از پرواز هستید با خطوط هواپیمایی مشهور که هواپیما های سالم و کادر پروازی حرفه ای دارند به مسافرت بپردازید، روانشناسان اعتقاد دارند افزون بر ترس از سقوط و آتش گرفتن هواپیما، موارد دیگری، چون ترس از فضا های بسته (claustrophobia)، ترس از جمعیت (agoraphobia)، ترس از ارتفاع (acrophobia) و اضطراب و ناتوانی در کنترل احساسات نیز در بروز احساس ترس و نگرانی افراد حین پرواز موثراست.

کارشناسان به افرادی که دچار استرس شدید در زمان پرواز به ویژه مسافرت های طولانی هستند؛ توصیه می کنند قبل از اقدام به سفر با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند تا راه های کنترل و کاهش استرس را بیاموزند، مصرف برخی دارو های آرام بخش با تجویز پزشک نیز می تواند موثر باشد.

محل صندلی نقش موثری در کاهش ترس از پرواز دارد، کارشناسان به این دسته از افراد توصیه می کنند در صندلی های میانی هواپیما و دور از پنجره بنشینند به ویژه اگر ترس از ارتفاع دارند.

از جمله دیگر دلایل ایجاد ترس از پرواز و استرس در زمان سفر های هوایی، مشکلات قبل از سوار شدن به هواپیما مانند، جاماندن از پرواز، گیرافتادن در ترافیک، معطل شدن برای تشریفات اداری در فرودگاه، حمل بار زیاد، همراه داشتن همراهانی، چون کودکان یا افراد سالمند و بیمار است.

کارشناسان به افراد توصیه می کنند اگر قصد پرواز با هواپیما دارند همیشه زمان کافی برای رسیدن به فرودگاه در نظر بگیرند، از حمل وسایل اضافی، چمدان های بزرگ و سنگین در مواقع غیر ضروری خودداری کنند، به همراهان خود آزموش های لازم برای تحویل دادن مدرک ها، زمان رسیدن به فرودگاه و مواردی از این دست را بیاموزند.

وسایل ضروری و گران قیمت از جمله داروها، وسایل شکستنی و حساس به ضربه و دما، اوراق شناسایی، جواهرات، برخی خوراکی ها، تلفن همراه، تبلت، رایانه و هارد اکسترنال را در یک کیف جداگانه قرارداده و همراه خود داخل هواپیما ببرید تا در زمان پرواز استرس کمتری داشته باشید و دسترسی سریع به آن ها امکان پذیر باشد.

برای احساس راحتی در زمان پرواز لباس مناسب و راحت به تن داشته باشید، زیرا در ارتفاع بالا به دلیل افزایش فشار اتمسفر امکان تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب، سردرد، گرفتگی گوش و حتی بروز حمله های آسم وجود دارد.

در زمان سفر خوراکی های سالم با توجه به ذائقه، مزاج و وضعیت سلامتی خود انتخاب کنید، از نوشیدن قهوه و کافئین اگر دچار مشکل ضربان بالای قلب هستید خودداری کنید و به جای آن آب بنوشید.

آب رسانی به بدن می تواند سبب کاهش استرس و تعریق بدن شود.

پرواز با هواپیما

اگر به طور ناگهانی دچار حمله استرس در زمان پرواز شدید از روش آرام سازی ضربان قلب با کمک تنفس عمیق استفاده کنید. در این شیوه به تعداد شماردن عدد یک الی چهار نفس عمیق بکشید و به مدت شماردن ۴ عدد نفس خود را حبس کنید و سپس با تمرکز برروی شماردن ۴ کلمه نفس خود را خارج کنید. با انجام چندین باره این شیوه تنفس استرس در شما مهار می شود.

گوش دادن به اصول ایمنی در زمان پرواز که به وسیله خدمه پرواز آموزش داده می شود نیز درک اهش استرس نقش به سزایی دارد. در صورت بروز احتمالی وضعیت خطر رعایت این موارد می تواند درصد نجات شما را افزایش دهد.

وجود همراهان آرام، خوش برخورد، خونسرد و مثبت اندیش نیز در کاهش هیجان در زمان پرواز موثر است.

در زمان استرس در حین پرواز به مقصد سفر فکر کنید، اگر برای تعطیلات سفر کرده اید یا می خواهید به دیدن اعضای خانواده و دوستان بروید و یا حتی اگر یک سفر کاری برای عقد یک قرارداد تجاری است همگی می تواند روحیه و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

اگر دچار استرس و نگرانی هستید، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، خواندن کتاب و مجله و حتی چرت زدن می تواند هیجان شما را کاهش دهد.

کارشناسان علم روانشناسی اعتقاد دارند روبه رو شدن با ترس یک فرآیند درمان کننده است تا اینکه از یک رخداد یا یک عامل همواره بترسید و دوری کنید.

افراد موفق همیشه با خطر روبه رو می شوند و ریسک پذیر هستند به همین دلیل برای موفقیت در زندگی بای با ترس های خود روبه رو شوید و از آن ها برای رسیدن به خوشبختی و سلامت روانی خود استفاده کنید.