این افراد دلمشغولی با مسائل جنسیت، جنسی، و قدرت- جذابیت و توجه طلبی دارند و در ناهشیارشان خود را ضعیف و معیوب و ناارزنده می بینند به خاطر جنسیت شان و افراد جنس مخالف را قدرتند و جذاب و ترسناک و رشک برانگیز.

ریشه ارتباطی این اختلال شخصیت اغلب در روابط اولیه با مادری افسرده و غایب یا کمرنگ و پدری محشر و هیجان انگیز و احتمالاً اغواگر و دارای رفتارهای نامناسب جنسی با دخترش است.

این افراد تظاهرات سکسی بودن دارند که در اصل برای کسب قدرت از طریق اغواگری است وگرنه صمیمیت جنسی یکی از حیطه های پر تعارض برایشان است به دلیل شرم ناهشیار از بدن خود از لحاظ جنسی و نیز ترس از آسیب دیدن بدنی از جنس قوی تر (مرد). به عبارت دیگر این افراد یا از لحاظ جنسی اجتنابی و بدون پاسخدهی هستند و یا به شکلی خودنمایانه وانمود می کنند خیلی سکسی اند.

این افراد نسبت به برانگیختگی هیجاناتشان بیش از حد حساسند یعنی احساسات و امیال درونی شان اضطراب بالایی تولید می کند و به همین خاطر احساسات خود را بیشتر به شکل اغراق شده و نمایشی ابراز می کنند به جای آنکه آن را درون خود  تجربه کنند.

نشانه های مشکلات جسمی بدون علت جسمی در این افراد شایع است و به این شکل تعارضات را به شکلی تجزیه شده تجربه کردن.

این افراد در حیطه جنسی توجه طلب و سطحی و نمایشی و تکانشی عمل می کنند و در سایر حیطه ها توانایی ایجاد روابط گرم و دوستانه را دارند.

دکتر محمدرضا خدابخش