هر آنچه در گذشته ی ما اتفاق افتاده و هر تصمیمی که گرفته ایم در زمان خودش درست بوده است.

🔺هر تصمیمی که میگیریم به صورت ناهشیار برای این است که جلوی ضربه های جدید را بگیریم و ممکن است بعدتر ها که به گذشته مان نگاه کنیم خنده مان بگیرد و به خودمان بگوییم چقدر تغییر کرده ایم و چقدر جدی گرفته بودیم !!

🔺ما میتوانیم به خودمان در گذشته مان بخندیم ، شبیه مادری که حالا وقتی به گذشته ی کودکش نگاه میکند با او میخندد و با او خاطرات تلخ و شیرینش را مرور میکند ، اما حق نداریم خودمان را سرزنش کنیم !

🔺هیچگاه برای گذشته ای که داشته اید و تصمیم هایی که گرفته اید ، آدمهایی که وارد کرده اید و آدمهایی که تمامشان کرده اید خودتان را سرزنش نکنید .

🔺به نظر من هر چه که در گذشته ی ما بوده ارزشمند است حتی اگر امروز با مرور خاطراتمان طعمِ اشتباه را حس میکنیم . این طعم یک طعم خیالی ست. اشتباهی وجود ندارد.

🔺زندگی در هر زمان در درست ترین حالت خودش ادامه دارد. طعم تلخی که حس میکنیم به این علت است که به ذات برای همه ی ما سخت است که پیش بینی هایمان درست از آب درنیاید. در واقع احساس بد به این خاطر است که نمیخواهیم قبول کنیم تصویرهایی که در ذهنمان از آدمها و موقعیت ها ساخته ایم با واقعیت منطبق نیست !

🔺ما آدمهایی هستیم که سخت میتوانیم واقعیت ها را بپذیریم ، پس سخت میتوانیم تفاوت تصویر ذهنی مان را با واقعیت بپذیریم . و اگر صبور باشیم و اجازه دهیم که با تجربیات و اتفاقاتی که رخ میدهد جلو برویم و تصمیم بگیریم ، هر بار آماده تر میشویم که تصویرهایمان از جهان و موقعیت ها حقیقی تر شوند.

🔺اگر خودمان را در گذشته مان سرزنش نکنیم روزی میرسد که با تصویرهایی از پیش تعیین شده به استقبال آدمها ، روابط و موقعیت ها نمیرویم، بلکه اجازه میدهیم آنها همانطور که هستند جلو بیایند و در ذهن ما بنشینند.

🔺با همین تغییرات کوچک اما عمیق است که دیگر از آدمها توقع نداریم شبیه تصاویر ذهنی ما باشند و با پیش بینی های عجیبمان به موقعیتهای پیش رویمان نگاه نمیکنیم .

🔺به آدمی که در گذشته بوده اید نگاه کنید. آیا میبینید که چقدر تلاش کرده ضربه نخورد ؟ آیا میبینید چقدر زیبا دوام آورده و تصمیم هایش را گرفته؟ آیا میبینید چقدر دوست داشتنی ست؟ امروز شما شاید متوجه شوید که او دچار اشتباه محاسباتی شده اما تنها با "درک امروزتان "میتوانید این مسئله را تشخیص دهید! و این درک را مدیون تصمیم هایتان در گذشته هستید!