واکنش‌های درست و نادرست به بدرفتاری خانواده همسرم چیست؟

بگومگو، سرزنش، قهر، بی‌توجهی، بی‌تفاوتی، توهین و دشنام دادن به والدین همسر رفتارهایی هستند که سرانجام نه‌تنها باعث تیره شدن روابط با خانواده همسر بلکه با خود همسر نیز می‌شوند.

در مقابل این واکنش‌های غیرمنطقی، طیفی از رفتارهای درست قرار دارند مذاکره و صحبت درباره امری که ایجاد دلخوری کرده و تلاش برای حل مساله به جای قهر، پذیرفتن افراد همان طوری که هستند،

بخشش و رها کردن به جای فراموش نکردن اتفاقی که باعث دلخوری شده است و.... اگر مادرزن یا مادرشوهرتان حرفی می‌زند یا رفتاری دارد که باعث ناراحتی یا عصبانیت شما می‌شود، عاقلانه‌ترین واکنش این است که ابتدا خشم خود را مدیریت کنید.

با این کار احتمال اینکه بتوانید در یک رابطه احترام‌آمیز و با تنش کمتر مشکل خود را با او حل کنید و به تفاهم برسید، بیشتر می‌شود.

والدین همسرتان را با والدین خود مقایسه نکنید و آنها را به رخ والدین همسرتان نکشید. به والدین همسرتان نشان دهید که دوستشان دارید. حتی اگر مجبور شدید رابطه خود را با آنها کم کنید، طوری رفتار نکنید که انگار به دلیل تنفر از آنها چنین کاری را انجام داده‌اید.

تلاش کنید رفتار مودبانه‌ای با آنها داشته باشید. اگر کمکی از دستتان بر می‌آید، برایشان انجام دهید، اما در عین حال فاصله‌ها را حفظ کنید به خصوص اگر از آنها دلخورید، قرار نیست کاملا با آنها یکی شوید. حتی اگر احساس می‌کنید در حقتان ظلم شده است، جواب بدی را با بدی ندهید و در پی یافتن فرصتی برای تلافی یک کنایه یا نیش زبان نباشید.

دکتر محمدرضا خدابخش