نه خیلی راحت به زبان می‌آید و کلمه قدرتمندی است اما بچه‌ها از شنیدن کلمه نه متنفرند. و البته شما هم از گفتن این کلمه خوشتان نمی‌آید اما بالاخره مجبورید برای اینکه سلامت آنها را حفظ کرده و خوب تربیتشان کنید گاهی از این کلمه استفاده کنید. اما اگر زیاد از این کلمه استفاده کنید روزی خواهد رسید که کودک شما هم همین جواب را به شما بدهد و دیگر به نه گفتنهای شما که دیگر خیلی تکراری شده اهمیتی ندهد. اما بد نیست بدانید راه‌های جایگزینی هم وجود دارد تا نه گفتن شما این قدر تلخ نباشد.
 کودکانی که زیاد نه می‌شنوند مهارتهای کلامی کمتری نسبت به بقیه کودکان- که والدینشان به آنها روی خوش نشان می‌دهند- دارند.

نه گفتن زیاد باعث می‌شود که کلمه نه بی‌اثر شود.

کودکانی که زیاد کلمه نه را از زبان بزرگترها می‌شنوند کم‌کم این کلمه را ناشنیده می‌گیرند و یا تنها به صورت خشمگین شما در هنگام به زبان آوردن این کلمه توجه می‌کنند.

پس یک مادر چه باید بکند؟!

بدون اینکه پاسخ منفی به کودک دلبندتان بدهید با او صحبت کنید!

نه را با جملات مثبت بگویید

مثلاً به جای اینکه بگویید قبل از شام نمی‌توانی شکلات بخوری می‌توانید به او بگویید بله تو اجازه داری شکلاتت را بعد از شام بخوری.

احساسات خود را شرح دهید

به جای اینکه سر کودکتان داد بزنید و بگویید صدبار گفتم نکن! می‌توانید احساس خود را از اینکه مدام بر روی میز می‌کوبد به او بگویید و علت ناراحتی خودتان را از کار او توضیح دهید. مثلاً می‌توانید بگویید وقتی روی میز می‌کوبی هم ممکن است به شیشه میز صدمه بزنی و هم سرو صدایش باعث ناراحتی من می‌شود. لطفا این کار را متوقف کن.

 دکتر محمدرضا خدابخش