درصد موفقیت برای لاغر شدن بستگی به میزان آمادگی برای مواجه شدن با این مبارزه دارد.کم کردن وزن نوعی مبارزه است و نیاز به الزام و تعهد دارد؛ چنانکه برخی از مردم که ناگزیر از این کار هستند به این مطلب کاملاً واقفند. درصورتی که عوامل دیگری چون استرس، کمبود زمان یا ناتوانی های جسمی که سبب محدودیت در فعالیت می شوند، وجود داشته باشند مبارزه شما بیش از پیش مشکل خواهد شد.

کم کردن وزن مستلزم صرف انرژی جسمی و ذهنی است. اگر می خواهید در این کار موفق شوید، به طور ناگهانی وارد این معرکه نشوید. شما نیازمندید که الزام و تعهدی در این زمینه برای خود به وجود آورید. بخشی از این آمادگی نیازمند این است که بدانیم چه زمانی برای شروع این کار مناسب است.

دکتر دونالد هنسراد - متخصص پیشگیری و تغذیه در کلینیک مایو - می گوید: «کم کردن وزن نوعی مبارزه است و نیاز به الزام و تعهد دارد؛ چنانکه برخی از مردم که ناگزیر از این کار هستند به این مطلب کاملاً واقفند. درصورتی که عوامل دیگری چون استرس، کمبود زمان یا ناتوانی های جسمی که سبب محدودیت در فعالیت می شوند، وجود داشته باشند مبارزه شما بیش از پیش مشکل خواهد شد.»

درصد موفقیت شما بستگی به میزان آمادگی تان برای مواجه شدن با این مبارزه دارد.

پاسخ به این پرسش ها می تواند به شما در قضاوت اینکه آیا برای لاغرشدن آماده اید یا خیر کمک کند:


۱- آیا در شما این انگیزه وجود دارد که وضعیت و عادات درازمدت زندگی خود را که لازمه آن نیز خوردن غذاهای سالم و ورزش بیشتر است، تغییر دهید؟

 

شناخت اینکه شما نیاز به چنین تغییراتی دارید، نخستین گام مثبت است. از این گذشته قابلیت رویارویی شما با این مبارزه نیز نیاز به بررسی دقیق دارد.

 

۲- درحال حاضر و در طول چند ماه، چه تحولاتی قرار است در زندگی شما به وقوع بپیوندند؟

 

اگر به وسیله مشکلات بزرگی که ممکن است در روابط خصوصی شغلی یا مالی شما پیش آید، پریشان شوید در این مبارزه شکست خواهید خورد. اگر نیاز است، پیش از شروع ورزش به زندگی خود آرامش لازم را بدهید، عادات زندگی خود را درصورتی تغییر دهید که نیاز به داشتن یک وزن مناسب جزو سایر اولویت های اصلی زندگی تان باشد.

 

۳- آیا واقعاً معتقدید که لاغرشدن باید به آرامی و با حفظ سلامتی در حد بالا انجام گیرد؟

 

اگر لاغرشدن به طور نسبی آهسته صورت گیرد روشی ایمن، سالم و موثر در درازمدت است. هدف شما باید این باشد که هر هفته به میزان تقریباً نیم تا یک کیلوگرم از وزن خود بکاهید.

امکان دارد که این آهسته کاری برای جامعه پرسرعت امروزی مشکل و دردناک باشد، اما اگر هدفتان بالابردن سلامتی در درازمدت است، سرعت، چندان اهمیتی ندارد.

 

۴- آیا معتقدید که توانایی تغییر عادات غذاخوردن خود را دارید؟

 

هرکسی روش های ویژه ای را برای مبارزه ای که حتی ممکن است در کوتاه مدت به شکست انجامد، در برخی از برنامه های تنظیم وزن خود دارد. اما این تنها شامل نوع غذاهایی که می خورید نمی شود، بلکه ممکن است شامل زمان، مکان و نحوه خوردن غذاها نیز شود. یک برنامه خوب برای کم کردن وزن به شما کمک می کند تا تمایلات شما را به غذاهایی که ممکن است سبب پرخوری شما شود، شناخته و در حذف آنان بکوشید.


۵- آیا خانواده و دوستان شما یا هر دو به تلاش شما برای لاغر شدن کمک می کنند؟


اگر کسی که در حاشیه موضوع قرار دارد به شما کمک کند، کاملاً به نفعتان است. در غیر این صورت پیوستن خود را به گروهی که شما را حمایت می کنند بررسی کنید. (البته در ایران از گروه های هم هدف برای روحیه دادن جهت انجام کارهای سخت خبری نیست. اما می توانید به فکر تشکیل گروهی از این دست باشید.)

 

۶- آیا تمایل دارید که راه هایی برای فعالیت بدنی بیشتر خود پیدا کنید؟

 

فعالیت بیشتر و تداوم آن برای لاغرشدن لازم است؛ با این کار شما احساس و انرژی بهتری در خود خواهد یافت.

 

۷- آیا نسبت به هدف خود درباره لاغرشدن واقع بین هستید؟

 

به خاطر داشته باشید که اگر اضافه وزن دارید یا چاقید، کم کردن وزن حتی به میزان ۵ تا ۱۰ درصد نتیجه اش برای شما سلامتی است. از کم، مثلاً در ابتدا با دو تا چهار کیلوگرم (به طور تقریبی) در ماه شروع کنید. فقط با این هدف که بتوانید لباس های تنگ بپوشید، نباید از حالا شروع کنید. ابتدا از پزشک خود بپرسید که چه میزان کم کردن وزن به سلامتی شما لطمه نخواهد زد.

 

۸- آیا تمایل دارید که میزان خوردن، مدت فعالیت های بدنی و زمان انجام فعالیت بیشتر خود را ثبت کنید؟

 

ثبت و نگهداری این سوابق باعث بالابردن شانس موفقیت شما می شود. اگرچه در وهله اول این موضوع وقت گیر است و کوشش های شما نیز در این مدت کاهش خواهد یافت، ولی در نهایت به عادات سالم خو می کنید.

این سبب شگفتی و خشنودی شما می شود که بدین وسیله پیگیری و پیشرفت در کار خود داشته باشید.


۹- آیا تمایل دارید که موفقیت ها و شکستهای گذشته خود را در لاغرکردن جست و جو کرده و با نگاه به سایر مسایل زندگی خود، انگیزه مبارزه و از راه سر برداشتن موانع را تا موفقیت بررسی کنید؟

 

ترک عادت سخت و مستلزم زمان و کوشش است با مشکلات سد راه خود مبارزه کنید و آنها را از پیش پای خود بردارید.

 

۱۰- آیا معتقدید که تغییر عادات خوردن و ورزشتان یک تجربه لذت بخش و مثبت است؟

 

کم کردن وزن و تداوم آن نیازمند صبر و کار سخت است، شما آثار آن را در کوتاه مدت و درازمدت تجربه خواهید کرد. عادت به خوردن غذاهای مغذی بیشتر و افزایش فعالیت، به زودی در شما احساس خوبی به وجود خواهد آورد که مهم تر از همه، منافع آن برای سلامتی شما در آینده است.