زندگــیِ بهتـــر

زندگــیِ بهتـــر

میتوان زیبا زیست…
نه چنان سخت که از عاطفه دلگیر شویم،
نه چنان بی مفهوم که بمانیم میان بد و خوب!

لحظه ها میگذرند
گرم باشیم پر از فکر و امید…
عشق باشیم و سراسر خورشید…

باآرزوی موفقیت

نویسندگان

تعاریف کاربردی در روانشناسی اسلامی7

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۱ ب.ظ

از شاخص‌های‌ کلی‌ تفکر غربی‌ در تعلیم‌ و تربیت‌ می‌توان‌ به‌ نمونه‌های‌ زیر اشاره ‌کرد:

دکارت‌ که‌ سمبل‌ انتقال‌ از دوره‌ رنسانس‌ به‌ عصر نوین‌ علم‌ به شمار می‌رود، فکر نظم‌ ماشینی ‌و ساعت‌گونه‌ را درباره‌ بدن‌ انسان‌ به‌ کار بست‌ و بدین‌ ترتیب‌ می‌توان‌ پایه‌ گذاری‌ روانشناسی‌نوین‌ را تا اندازه‌ای‌ به‌ او منتسب‌ نمود.

دکارت‌ کارکرد فیزیولوژیک‌ بدن‌ براساس‌ اصول‌ فیزیک‌ را مورد توجه‌ قرار داد. او معتقد بودکه‌ بدن‌ انسان‌ دقیقاً مانند یک‌ ماشین‌ عمل‌ می‌کند.

نگاه‌ فیزیکی‌ دکارت‌ به‌ انسان‌ با «تجربه‌گرایی»‌ در هم‌ آمیخت‌ و بنیان‌های‌ روانشناسی‌جدید یعنی‌ مبانی‌ تعلیم‌ و تربیت‌ غرب‌ را پدید آورد.

در خلال‌ این‌ دوره‌، تفکر فلسفی‌ اروپایی‌ با یک‌ روح‌ جدید یعنی‌ پوزیتیویسم‌ در هم‌ آمیخت ‌و ابعاد جدیدی‌ به‌ مبانی‌ تعلیم‌ و تربیت‌ غربی‌ اضافه‌ نمود.

در این‌ دوره‌ که‌ روانشناسان‌ فکر می‌کردند، هشیاری‌ را نیز می‌توان‌ با استفاده‌ از فیزیک‌ و شیمی تعیین‌ نمود، پوزیتیویسم‌ و ماتریالیسم‌ و تجربه‌گرایی‌ را به عنوان‌ مبانی‌ تعلیم‌ و تربیت‌ غرب تشکیل‌ می‌دادند.

لذا در این‌ دوره‌ تمامی‌ مباحث‌ مربوط‌ به‌ فرایندهای‌ روانی‌ به‌ تدریج‌ در چارچوب‌ شواهد واقعی‌ و مشاهده ‌پذیر و کمّی‌ تحقیق‌ و بررسی‌ می‌شد...


  • Frzn

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی