در هر وضعیت روانی‌ای که قرار دارید، همواره با خودتان و دیگران صداقت داشته باشید.
 
افرادی که وانمود می‌کنند تا خودشان را مضطرب، افسرده و ناراحت نشان ندهند، درحال انکار خودشان هستند و انرژی مضاعفی را به این وانمود کردن اختصاص می‌دهند.

یکی از واقعیت‌هایی که باید با آن روبه‌رو شویم، این است: همه ما انسان‌ها، افراد سحرخیزی نیستیم و برای زندگی در صبح متولد نشده‌ایم.

اولین دلیل اضطراب صبح‌گاهی همین ناسازگاری بعضی از افراد با صبح است, البته دلایل زیادی برای این اضطراب وجود دارند که همگی به ناسازگاری با صبح مرتبط نیستند.

اگر می‌خواهید که اضطراب صبح‌گاهی را مدیریت کنید و زندگی بهتری داشته باشید، می‌توانید از توصیه‌های زیر کمک بگیرید.

ارزیابی اضطراب : اولین کاری که باید انجام بدهید، ارزیابی نوع اضطراب است. این ارزیابی به شما می‌گوید که آیا اضطراب‌تان واقعی است یا عوامل اجتماعی دیگری در آن نقش دارند.

کنار گذاشتن مقایسه : بعضی از افراد بعد از مواجهه با اضطراب صبح‌گاهی به خودشان می‌گویند که همه انسان‌ها با همین مشکل مواجه هستند و درنتیجه من نباید شکایتی داشته باشم.

با این‌حال، دکتر هیلدا بورک (روان‌درمانگر) می‌گوید که اگر دائما با احساس اضطراب و نگرانی نسبت به روز پیش رو یا شغل خودتان مواجه هستید، انکار کردن این حالت و نادیده گرفتن آن کاملا نادرست است.

شناسایی علت : اگر خستگی بیش از حد یا اضطراب شدید را احساس می‌کنید، باید تلاش خودتان را در راستای شناسایی علت‌های احتمالی یا محرک‌ها به‌کار بگیرید.


 دکتر محمدرضا خدابخش