1- علت عصبانیت را فوراً پیدا کنید

در این مواقع ترک کردن فرد عصبانی کار عاقلانه ای نیست زیرا تصور بر این است که اگر او را ترک کند او آرامش پیدا می کند در حالی که این مسئله نه تنها بهبود پیدا نمی کند بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد. زیرا هجوم افکار همراه با تنش و عصبانیت در مواقع تنهایی او را رها نخواهد کرد.

2- آرام باشید: عصبانیت، غذای عصبانیت است. وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده اید، حتی اگر شما موضوع عصبانیت او باشید سعی کنید در آن موقعیت شما نیز عصبانی نشوید زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجرات شده و اوضاع را بدتر از پیش خواهد کرد.

3- احساسات همسرتان را در نظر گرفته و به زبان آورید: خیلی آرام و بدون پرده به او بگویید «می دانم عصبانی هستی» و اگر اوضاع کمی بهتر بود بگویید «می دانم درباره این موضوع عصبانی هستی» این بیانات به فرد عصبانی این اطمینان را می دهد که همسرش درک مناسبی از او داشته و موضوع بزودی حل می شود.

4- با همسرتان همدردی کنید: اگر شما هم احساس عصبانیت می کنید و از احساس عصبانیت همسرتان ناراحت هستید این احساس خود را به زبان آورید زیرا اگر فرد عصبانی بداند که همسرش احساسات واقعی اش را انکار کرده و نسبت به موضوع پیش آمده بی تفاوت است، خشم اش بیشتر می شود.

5- برای صلح پیش قدم شوید: وقتی از دلایل عصبانیت همسرتان با خبر شدید و به طور واقع بینانه متوجه شدید شما نیز در این ماجرا مقصر بوده اید برای صلح چند قدم بردارید.

6- از تکنیک رکوردشکنی استفاده کنید: غالب اوقات رسم خانه شما این است که پس از چند روز قهر دوباره صلح برقرار شود. حال شما از همان ابتدا پیش قدم شده و این رسم کهنه را بشکنید.

7- تکنیک مه آلود: این تکنیک به شما کمک می کند تا عیب جویی های بی دلیل را دفع کنید چون عیب جویی باعث می شود عصبانیت همسرتان اوج گرفته و اوضاع بدتر شود.

دکتر محمدرضاخدابخش